Hoe schrijf je een opzegbrief?

Als je een opzegbrief voor een lidmaatschap of abonnement wilt schrijven, begin dan met het geven van je naam, lidmaatschapsnummer als je dat hebt, adres en de datum waarop je de brief hebt geschreven. Geef in de tweede alinea de naam en het adres van het bedrijf op, zodat ze weten dat de brief voor hen is. Vertel hen vervolgens welke service u opzegt en een korte reden waarom, en vraag hen vervolgens om u te laten weten wanneer ze de service hebben geannuleerd. Onderteken en verstuur tot slot de brief. Scroll naar beneden voor informatie over het annuleren van een zakelijk contract of groot evenement.

Hoe schrijf ik een opzeggingsbrief voor een contract waarbij een overleden familielid betrokken was
Hoe schrijf ik een opzeggingsbrief voor een contract waarbij een overleden familielid betrokken was?

Het schrijven van een opzegbrief kan een uitdaging zijn, omdat je een duidelijke toon wilt aanslaan die toch stevig en vriendelijk is. Misschien wil je een lidmaatschap of een abonnement opzeggen, of misschien heb je besloten om een zakelijk contract met een ander bedrijf op te zeggen. Het kan ook zijn dat u zich in de lastige positie bevindt dat u een groot evenement, zoals een bruiloft of een groot feest, moet annuleren. Wat de reden van uw opzegbrief ook is, met de juiste stappen kunt u de juiste toon aanslaan voor de ontvangst van uw brief.

Methode 1 van 3: een lidmaatschap of een abonnement opzeggen

  1. 1
    Gebruik het formele zakelijke formaat. U moet uw brief opmaken in de stijl van een formele zakelijke brief, omdat dit uw brief een niveau van professionaliteit geeft. Stel de brief op een computer samen met behulp van een tekstverwerkingsprogramma en gebruik een gemakkelijk te lezen lettertype in 12 pt-type. Het formele zakelijke briefformaat heeft een specifieke kop bovenaan de brief, namelijk:
    • Eerste paragraaf:
      • Uw naam
      • Lidmaatschaps- of abonnementsnummer, indien van toepassing
      • Uw adres, inclusief stad, staat/provincie, postcode/postcode
    • Datum waarop u de brief heeft opgesteld in MM/DD/JJJJ-formaat
    • Tweede paragraaf:
      • Lidmaatschap of abonnement Bedrijfsnaam
      • Bedrijfsadres, inclusief stad, staat/provincie, postcode/postcode
  2. 2
    Geef het lidmaatschap of abonnement op dat u opzegt. U moet de brief beginnen met "Geachte [naam van lidmaatschaps- of abonnementsbedrijf]". Vermeld dan de naam of het type lidmaatschap of abonnement dat je opzegt. Geef meteen alle belangrijke informatie in de brief, zodat het ontvangstbewijs duidelijk is over het doel van uw brief.
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • Beste Good Housekeeping Magazine,
      • Zeg mijn maandelijkse tijdschriftlidmaatschap op aan het einde van deze betaalperiode. Mijn rekeningnummer is 12345678.
  3. 3
    Geef een korte reden voor de annulering. Ook moet u in één korte zin duidelijk maken waarom u het lidmaatschap of abonnement opzegt. U hoeft geen uitgebreide reden op te geven, alleen context voor de opzegging.
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • Vanwege krappere financiën heb ik besloten me uit te schrijven voor uw tijdschrift.
  4. 4
    Vraag een bevestiging van de annulering aan. Je moet ook om het ontvangstbewijs vragen om te bevestigen dat je lidmaatschap of abonnement is opgezegd, zodat je zeker weet dat de opzegging is doorgegaan. Als er kosten verbonden zijn aan het opzeggen van het lidmaatschap of abonnement, dient u de betaling hiervan in de brief op te nemen. Als u geld aan u verschuldigd bent, zoals een lidmaatschap dat u heeft opgezegd voordat de lidmaatschapsperiode is verstreken, moet u het geld per cheque terugvragen.
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • Bevestig de opzegging van mijn lidmaatschap per kerende post. Ik heb de kosten voor opzegging van mijn lidmaatschap bijgevoegd.
    Hoe schrijf ik een brief om een loodgieterscontract op te zeggen
    Hoe schrijf ik een brief om een loodgieterscontract op te zeggen?
  5. 5
    Onderteken en verzend de brief. U dient de brief te eindigen met "Met vriendelijke groet" of "Beste", en vervolgens de brief af te drukken. Onderteken het met de hand en stuur het per post naar het adres van het lidmaatschaps- of abonnementsbedrijf. Zorg ervoor dat u het per aangetekende post verstuurt, want dan is er een stempel van de datum en tijd waarop de brief is verzonden.
    • De definitieve opzeggingsbrief verschijnt als:
      • Beste Good Housekeeping Magazine,
      • Zeg mijn maandelijkse tijdschriftlidmaatschap op aan het einde van deze betaalperiode. Mijn rekeningnummer is 12345678. Vanwege krappere financiën heb ik besloten om mij uit te schrijven voor uw tijdschrift. Bevestig de opzegging van mijn lidmaatschap per kerende post. Ik heb de kosten voor opzegging van mijn lidmaatschap bijgevoegd.
      • Oprecht,
      • Jane Doe
  6. 6
    Maak een kopie van de brief voor uw administratie. U dient de brief te scannen of te kopiëren, zodat u een kopie voor uw administratie heeft. U moet ook eventuele bonnen of documenten scannen of fotokopiëren en de kopieën met de brief meesturen. Stuur geen originele bonnen of documenten, want die wilt u voor uw administratie bewaren.

Methode 2 van 3: een zakelijk contract opzeggen

  1. 1
    Begin met het formele zakelijke briefformaat. Het formele zakelijke formaat geeft uw brief een niveau van professionaliteit. Schrijf de brief op een computer met behulp van een tekstverwerkingsprogramma en gebruik een gemakkelijk te lezen lettertype in 12 pt-type. Het formele zakelijke briefformaat heeft een specifieke kop bovenaan de brief, namelijk:
    • Eerste paragraaf:
      • Uw naam
      • Contractnummer, indien van toepassing
      • Uw adres, inclusief stad, staat/provincie, postcode/postcode
    • Datum waarop je de brief hebt geschreven
    • Tweede paragraaf:
      • Naam contractbedrijf
      • Bedrijfsadres, inclusief stad, staat/provincie, postcode/postcode
  2. 2
    Geef aan dat u van plan bent te annuleren. Begin met het adresseren van het ontvangstbewijs: "Geachte [naam contractbedrijf of contactpersoon]". Geef dan meteen aan dat u van plan bent te annuleren, zodat het ontvangstbewijs precies weet wat u in uw brief vraagt.
    • Bijvoorbeeld:
      • Beste Sisqo Feestartikelen,
      • Ik schrijf u om te bevestigen dat ik vanaf aanstaande maandag [MM/DD/YYYY] de diensten van Sisqo Party Supplies niet langer nodig heb.
  3. 3
    Geef een korte reden voor de annulering. Hoewel u het contract misschien opzegt, wilt u toch een professionele, vriendelijke toon behouden. Dit houdt in dat u aangeeft dat u het contract om een bepaalde reden opzegt en dat u op goede voorwaarden afscheid wilt nemen. Het kan zijn dat u de diensten van de aannemer nog een keer nodig heeft, dus u wilt de zakelijke relatie voor de toekomst behouden.
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • Ik ben tevreden met onze eerdere zakelijke transacties en ik zou graag zien dat we op goede voet uit elkaar gaan. Ik heb besloten om met een andere partijbevoorradingsservice te gaan vanwege hun concurrerende tarieven en langere openingstijden.
  4. 4
    Voeg eventuele laatste betalingen voor service toe. Als er nog openstaande betalingen zijn voor de diensten van het contractbedrijf, moet u de betaling in de vorm van een cheque bij de brief voegen. Noteer ook het exacte bedrag van de cheque. Als er kosten zijn voor het annuleren van het contract, moet u ook de vergoeding voor de vergoeding opnemen.
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • Bijgevoegd vindt u een cheque voor de laatste betaling van ons contract: 260€
    Hoe schrijf ik een opzeggingsbrief voor een handelsvergunning
    Hoe schrijf ik een opzeggingsbrief voor een handelsvergunning?
  5. 5
    Vraag een bevestiging van de annulering aan. U moet ook vragen dat het ontvangstbewijs per e-mail wordt beantwoord om te bevestigen dat het contract is geannuleerd. Zorg ervoor dat u ook de vervaldatum van het contract noteert en dat de brief een kennisgeving is voor niet-verlenging van het contract.
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • Mijn contract met Sisqo Party Supplies loopt af op MM/DD/JJJJ. Gebruik deze brief als mijn kennisgeving om het contract voor het komende kalenderjaar niet te verlengen.
  6. 6
    Eindig met een vriendelijke noot. U moet de opzeggingsbrieven altijd vriendelijk beëindigen, omdat u er zeker van wilt zijn dat u op een andere datum contact kunt opnemen met het contractbedrijf als u hun diensten weer nodig heeft. Zorg ervoor dat u de brief ook met de hand ondertekent.
    • De definitieve opzeggingsbrief van het contract kan verschijnen als:
      • Beste Sisqo Feestartikelen,
      • Ik schrijf u om te bevestigen dat ik vanaf aanstaande maandag [MM/DD/YYYY] de diensten van Sisqo Party Supplies niet langer nodig heb. Ik ben tevreden over onze eerdere zakelijke transacties en zou graag zien dat we op goede voet uit elkaar gaan. Ik heb besloten om met een andere partijbevoorradingsservice te gaan vanwege hun concurrerende tarieven en langere openingstijden.
      • Bijgevoegd vindt u een cheque voor de laatste betaling van ons contract: 260€ Mijn contract met Sisqo Party Supplies loopt af op MM/DD/YYYY. U kunt deze brief gebruiken als mijn kennisgeving om het contract voor het komende kalenderjaar niet te verlengen. Neem gerust contact met me op via e-mail of telefoon als je nog vragen of opmerkingen hebt over mijn annulering.
      • Beste wensen,
      • Jane Doe
  7. 7
    Bewaar een kopie van de brief voor uw administratie. Maak voor uw administratie een kopie van de brief voordat u deze verstuurt. U kunt de brief vervolgens per aangetekende post opsturen, omdat u er dan zeker van bent dat het ontvangstbewijs een gestempeld bewijs bevat van de datum en tijd waarop de brief is verzonden.
    • Zorg ervoor dat u alleen kopieën van eventuele bonnen of documenten met de brief meestuurt. Bewaar eventuele originele bonnen of documenten voor uw administratie.

Methode 3 van 3: een bruiloft of ander groot evenement annuleren

  1. 1
    Gebruik het minder formele letterformaat. Als u een bruiloft, een verjaardagsfeestje of een vakantie-evenement moet annuleren, kunt u een minder formeel briefformaat gebruiken. U moet nog steeds een professionele toon aanhouden, maar het hoeft niet zo formeel te zijn als een zakelijke annuleringsbrief. U bent misschien op voornaam met gasten op een feest dat u organiseert, zodat u minder formeel kunt zijn.
    • U moet nog steeds de datum vermelden waarop u de brief opstelt. U dient ook een direct adres op te geven, zoals "Geachte [Naam persoon/personen]".
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • Beste familie Johnson, of beste tante Bev en oom Sam, of beste Hilary,
  2. 2
    Informeer de ontvangst van de annulering. Begin de brief door meteen de achtervolging in te gaan en het ontvangstbewijs op de hoogte te stellen van de annulering. Wees specifiek en duidelijk. U kunt ook een korte reden voor de opzegging vermelden.
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • Het spijt ons u te moeten mededelen dat het huwelijk van Janet Doe met Jack Smith is geannuleerd. Na enig wikken en wegen vinden we het het beste om te wachten met het aangaan van zo'n serieuze verbintenis met elkaar.
    • Of je schrijft:
    • Het spijt me u te moeten mededelen dat het verjaardagsfeestje voor Jessica, is geannuleerd wegens een plotseling overlijden binnen onze familie.
    • Of u kunt schrijven:
      • Door onvoorziene omstandigheden heb ik besloten om het komende vakantiefeest te annuleren.
    U moet uw brief opmaken in de stijl van een formele zakelijke brief
    U moet uw brief opmaken in de stijl van een formele zakelijke brief, omdat dit uw brief een niveau van professionaliteit geeft.
  3. 3
    Excuses voor het eventuele ongemak. Sla een attente, verontschuldigende toon aan in uw brief, omdat u mogelijk meerdere gasten uitschakelt vanwege uw annulering. Zorg ervoor dat u de planning en planning erkent die door uw gasten zijn gedaan om uw evenement bij te wonen en bied uw excuses aan voor het eventuele ongemak.
    • U kunt bijvoorbeeld schrijven:
      • We weten dat je je tijd en geld hebt opgeofferd om onze bruiloft bij te wonen en we verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak dat deze annulering heeft veroorzaakt.
    • Of u kunt schrijven:
      • Ik ben me ervan bewust dat je tijd hebt gereserveerd voor het feest en geld hebt uitgegeven aan een ticket om het evenement bij te wonen. Je krijgt je ticket volledig terugbetaald. Mijn excuses voor het eventuele ongemak dat dit heeft veroorzaakt.
    • Of u kunt schrijven:
      • Ik weet dat u tijd heeft vrijgemaakt voor dit feest in uw agenda en mijn excuses voor het eventuele ongemak.
  4. 4
    Sluit de brief af met waardering. Zorg ervoor dat je de brief afrondt door dankbaarheid en waardering te uiten. De annulering lijkt misschien een beetje verontrustend voor het ontvangstbewijs en u moet uw brief eindigen met warmte en positiviteit.
    • De laatste letter kan verschijnen als:
      • Beste familie Johnson,
      • Het spijt ons u te moeten mededelen dat het huwelijk van Janet Doe met Jack Smith is geannuleerd. Na enig wikken en wegen vinden we het het beste om te wachten met het aangaan van zo'n serieuze verbintenis met elkaar. We weten dat je je tijd en geld hebt opgeofferd om onze bruiloft bij te wonen en we verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak dat deze annulering heeft veroorzaakt.
      • We waarderen je warme vriendschap en liefde.
      • Oprecht,
      • Janet Doe en Jack Smith.
  5. 5
    Verstuur de brief zo snel mogelijk. Probeer de opzeggingsbrieven zo snel mogelijk te verzenden, omdat u er zeker van wilt zijn dat de bonnen hun schema daarop kunnen aanpassen. U kunt de annuleringsbrieven per exprespost verzenden of e- mail gebruiken voor een snellere levering.
    • Als u e-mail gebruikt, behoudt u dezelfde letterstructuur. U moet ook de BCC-optie op e-mail gebruiken, zodat de ontvangstlijst niet voor iedereen zichtbaar is in de e-mail.

Vragen en antwoorden

  • Hoe schrijf ik een opzeggingsbrief voor een contract waarbij een overleden familielid betrokken was?
    Leg aan de ontvanger uit dat het familielid dat betrokken was bij het contract nu is overleden en dat als gevolg daarvan het contract is ontbonden. Betuig uw medeleven voor eventuele problemen die dit kan hebben veroorzaakt en geef wat contactgegevens door in het geval van vragen of opmerkingen.
Onbeantwoorde vragen
  • Hoe schrijf ik een brief om een aannemer te ontslaan voor verdere werken?
  • Hoe schrijf ik een brief om een loodgieterscontract op te zeggen?
  • Hoe schrijf ik een order cancel.letter voor TV?
  • Hoe schrijf ik een opzeggingsbrief voor een handelsvergunning?
  • Hoe kan ik een uitnodiging voor een vergadering annuleren?

Comments (5)

  • julie82
    Ik ben 5 dagen verwijderd van het kunnen annuleren van een timeshare, en dit heeft mijn leven gered, bedankt!
  • bouthoornbo
    Niets dat me opviel, alles is me duidelijk. Uitleg met afgebeeld helpt me echt enorm.
  • ugeorges
    Dit was enorm nuttig voor mij. Ik had een blokkade geraakt met mijn opzegbrief en dit hielp me die blokkade te doorbreken. Bedankt jongens.
  • elisetromp
    Gaf me specifieke instructies over wat ik in mijn brief moest opnemen.
  • ekoningknol
    Leerde hoe je een annuleringsbrief voor een boeking schrijft.
Juridische disclaimer De inhoud van dit artikel is voor uw algemene informatie en is niet bedoeld als vervanging voor professioneel recht of financieel advies. Het is ook niet bedoeld om door gebruikers op te vertrouwen bij het nemen van investeringsbeslissingen.
Deze site gebruikt cookies om het verkeer te analyseren en om advertenties te personaliseren. Als u ermee doorgaat deze site te gebruiken, stemt u in met het gebruik van cookies. Ga voor meer informatie naar ons privacybeleid.
FacebookTwitterInstagramPinterestLinkedInGoogle+YoutubeRedditDribbbleBehanceGithubCodePenWhatsappEmail