Hoe geld besparen op eten?

Als je een krap budget hebt, kan het moeilijk zijn om voedingsmiddelen te kiezen die zowel gezond als betaalbaar zijn. Met een beetje planning en onderzoek kunt u echter voedsel van goede kwaliteit vinden binnen uw prijsklasse. Wanneer u in de winkel bent, vergelijkt u de prijzen tussen verschillende merken van hetzelfde product en kiest u de meest kosteneffectieve keuze. Als u bijvoorbeeld probeert te kiezen tussen 2 dozen pasta, kunt u de doos van het winkelmerk kiezen in plaats van de doos met de merknaam. Controleer couponboekjes en winkelborden voor speciale kortingen en verkopen, en sla nuttige artikelen in terwijl ze speciaal zijn. Om geld te besparen en tegelijkertijd gezond te blijven, kiest u voor verse ingrediënten in plaats van voorverpakte of bewerkte voedingsmiddelen, die vaak meer kosten. Scroll naar beneden voor tips over het maken van een winkelbudget voordat je naar de winkel gaat!

Als u geld probeert te besparen op eten
Als u geld probeert te besparen op eten, is het van cruciaal belang om een boodschappenbudget te hebben.

Als u met een beperkt budget leeft, zult u merken dat u meer van uw inkomen aan voedsel uitgeeft dan aan de meeste andere categorieën. Gelukkig zijn er veel manieren om te besparen op eten. U kunt afgeprijsde artikelen kopen in de supermarkt, thuis goedkopere maaltijden bereiden met goedkope ingrediënten en lokale artikelen kopen bij kleinere voedselverkopers. Met een paar eenvoudige trucs kunt u aanzienlijk geld besparen op voedsel.

Methode 1 van 3: winkelen met een beperkt budget

  1. 1
    Volg uw uitgavenpatroon voor boodschappen en maak een redelijk budget. Houd gedurende een periode van 2 of 3 maanden bij hoeveel geld u uitgeeft in de supermarkt en wat voor soort artikelen u gewoonlijk koopt. Nadat er 3 maanden zijn verstreken, maakt u het gemiddelde van de bonnen om te bepalen hoeveel u de meeste weken uitgeeft. Stel vervolgens een budget op dat bepaalt hoeveel geld u wekelijks aan eten mag uitgeven.
    • U kunt zelfs budgetcategorieën uitsplitsen die zaken als vlees, producten, zuivelproducten, desserts en niet-bederfelijke waren bevatten.
    • U kunt ook uw budget aanpassen om uw eetgewoonten te verbeteren. Stel bijvoorbeeld dat u normaal 22€ per week uitgeeft aan desserts en slechts 11€ aan producten. Binnen je budget kun je jezelf beperken tot slechts 7,50€ per week voor snoep en proberen 19€ uit te geven aan fruit en groenten.
  2. 2
    Houd je aan je boodschappenbudget als je aan het winkelen bent. Als u geld probeert te besparen op eten, is het van cruciaal belang om een boodschappenbudget te hebben. Als je alleen woont, probeer dan elke maand minder dan bijvoorbeeld 220€ aan eten uit te geven. Blijf zo dicht mogelijk bij uw budget. Het is gemakkelijk te rechtvaardigen dat je 7,50€ of 11€ over je boodschappenbudget gaat voor, laten we zeggen, een bijzonder sappig ogende steak of een tiental heerlijke bagels. Deze kosten lopen echter snel op.
    • Stel bijvoorbeeld dat het kopen van die dozijn bagels u 3,70€ boven het budget zou brengen. Koop in plaats daarvan een goedkopere koolhydraat (bijv. een brood van een dag oud) en plan de volgende keer de bagels te halen.
  3. 3
    Maak een boodschappenlijstje en houd je eraan om onnodige aankopen te voorkomen. Voordat je je wekelijkse boodschappen gaat doen, ga je zitten en schrijf je een lijst op van alles wat je van plan bent te kopen in de supermarkt. Koop vervolgens tijdens het winkelen alleen dingen die u op de lijst hebt gemarkeerd. Laat je niet afleiden door opvallende advertenties en weersta de verleiding om lekker uitziende snacks te kopen die je niet van plan was te kopen.
    • Uw boodschappenlijst moet generiek genoeg zijn om enige flexibiliteit mogelijk te maken met directe vervangers.
    • Door je aan een vaste boodschappenlijst te houden, kun je alleen kopen wat je echt nodig hebt. Het zal u er ook van weerhouden goedkope of smakelijk ogende voedingsmiddelen te kopen die niet op de lijst staan.
  4. 4
    Gebruik coupons om een kortingsprijs te krijgen voor dingen die je nodig hebt. Hoewel het knippen van kortingsbonnen tijdrovend lijkt, is het eigenlijk een geweldige manier om indrukwekkende kortingen op uw boodschappen te krijgen. Blader door een couponmailer en zoek naar kruidenierswaren die u vaak koopt. Bewaar de coupon en toon deze bij de kassa de volgende keer dat u winkelt. Als een bepaald artikel 1 week niet in de uitverkoop is, koop het dan pas als je een kortingsbon hebt gevonden.
    • Niet alle coupons zijn op papier gedrukt. Veel winkels sturen wekelijkse e-mailkortingen of plaatsen coupons op hun websites. Bezoek de websites van supermarkten waar u vaak winkelt, of meld u aan voor met coupons gevulde nieuwsbrieven van voedingswinkels.
Met een paar eenvoudige trucs kunt u aanzienlijk geld besparen op voedsel
Met een paar eenvoudige trucs kunt u aanzienlijk geld besparen op voedsel.

Methode 2 van 3: goedkoop eten vinden

  1. 1
    Vergelijk prijzen tussen vergelijkbare artikelen om de goedkopere te vinden. De meeste supermarkten vermelden de prijs per gram (of kilogram) samen met de totale kosten van een product. Vergelijk de prijzen per gram tussen 2 of 3 verschillende merken om te zien welke een betere deal biedt. Stel bijvoorbeeld dat het ene merk pindakaas 20 oz biedt voor 8¢ per gram, terwijl een ander bedrijf 30 oz biedt voor 5¢ per gram. Terwijl u een grotere hoeveelheid pindakaas koopt, biedt het tweede bedrijf een veel betere deal.
    • Staat de prijs per gram er niet bij, dan kan een zakrekenmachine handig zijn. Deel de totaalprijs gewoon door het aantal grammen.
    • Overweeg om huismerk- of winkelmerken te kopen. In veel gevallen wedijveren deze met de kwaliteit van de bekendere merken tegen aanzienlijk lagere kosten.
  2. 2
    Voorraad op scherp geprijsde voedingsmiddelen waarvan u weet dat u ze zult gebruiken. Wanneer uw supermarkt een geweldige korting biedt op een artikel dat u leuk vindt, profiteer dan van de uitverkoop en sla uw voorraad in! Het artikel zal waarschijnlijk niet lang in de uitverkoop zijn, dus u kunt geld besparen door bijvoorbeeld voor 6 maanden rundergehakt in één keer te kopen. Dit is vooral handig voor niet-bederfelijke artikelen of voor voedsel dat kan worden ingevroren, inclusief vlees en groenten. Bewaar de opgeslagen voedingsmiddelen in de vriezer totdat je ze nodig hebt om te voorkomen dat ze bederven.
    • Het inslaan van voedsel dat u niet zult gebruiken, verslaat het doel van deze stap. Als je zelden artisjokken eet, maar ze zijn in de aanbieding 10 voor 0,70€, is het waarschijnlijk slim om niet te profiteren van die specifieke aanbieding.
  3. 3
    Winkel vroeg en laat op de dag voor specifieke kortingen. Bezoek bijvoorbeeld vroeg uw supermarkt en koop vroeg op de dag gebakken goederen. Dat is het moment waarop bakkerijen en kruidenierswinkels hun artikelen van een dag oud markeren. Probeer ook later op de dag vlees te kopen. Dat is het moment waarop de vleesafdeling items markeert die de houdbaarheidsdatum overschrijden. Dit vlees is volkomen veilig en kan worden ingevroren voor later gebruik.
    • Uw supermarkt heeft mogelijk andere terugkerende kortingen waarop u kunt profiteren. Sommige supermarkten verlagen bijvoorbeeld hun prijzen op zondagavond om zich voor te bereiden op nieuwe inkomende voorraden op maandag.
  4. 4
    Vermijd het kopen van onnodige bewerkte voedingsmiddelen, vlees en zuivelproducten. Verwerkte producten kunnen handig zijn - en vormen een groot deel van het dieet van veel mensen - maar ze zijn meestal duurder en minder voedzaam. Zoek in plaats van bewerkte voedingsmiddelen naar volle granen en verse producten met een hogere voedingswaarde. Probeer ook te bezuinigen op dure vlees- en zuivelproducten. Zoek naar manieren om je eiwitten uit producten als bonen en noten te halen.
    • Koop bijvoorbeeld goedkope maar gezonde voedingsmiddelen die makkelijk op te lossen zijn, zoals havermout en peulvruchten.
    • Winkel in de periferie van de winkel waar verse producten staan. Vermijd de middenpaden waar verwerkt en verpakt voedsel wordt gevonden.
  5. 5
    Word lid van een groothandelsclub om bulkvoedsel tegen gereduceerde prijzen te kopen. Groothandelclubs verkopen meestal in bulk tegen lagere prijzen dan hun concurrenten. Ze zijn vooral goed voor het vinden van goedkoop verpakt voedsel en hebben vaak ook betaalbare delicatessenwinkels en bakkerijen. Probeer uw verwerkte en voorverpakte voedsel te kopen bij een groothandelsclub. Koop ook duurzame goederen die u in de toekomst nodig zult hebben, zoals badtissues, granen, conserven en gedroogde bonen. Veel voorkomende groothandelsclubs zijn BJ 's, Costco en Sam's Club.
    • Deze winkels rekenen wel een jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage, maar dat is gemakkelijk te compenseren als je er zelfs maar 1-2 keer per maand winkelt.
    • Als je voornamelijk verse producten koopt en niet veel verpakt voedsel, dan zijn groothandelsclubs waarschijnlijk niets voor jou.
Stel vervolgens een budget op dat bepaalt hoeveel geld u wekelijks aan eten mag uitgeven
Stel vervolgens een budget op dat bepaalt hoeveel geld u wekelijks aan eten mag uitgeven.

Methode 3 van 3: thuis goedkoop koken

  1. 1
    Bereid zondagavond voor het slapengaan een lunchpakket voor een week. Tijdens de werkweek kom je in de verleiding om uit eten te gaan in restaurants. Dit kan je budget opblazen. Om dit probleem te voorkomen, bereidt u al uw 5 lunches op zondagavond voor met afgeprijsde ingrediënten die u tijdens de week hebt gekocht. Om het nog eenvoudiger te maken, zou je alle 5 lunches elke week min of meer hetzelfde kunnen maken, om het voorbereidingsproces te stroomlijnen.
    • U kunt bijvoorbeeld 1 week verschillende sandwiches met vlees en kaas maken. De week daarop zou je 5 salades kunnen maken voor je lunch.
  2. 2
    Houd je aan een wekelijks maaltijdschema voor je avondmaaltijden. Dit zal u helpen onnodige voedselaankopen te minimaliseren, aangezien u van tevoren precies weet wat u voor elke avond moet kopen. Eet bijvoorbeeld sandwiches op maandag, eet pasta op dinsdag, salades op woensdag, enzovoort. Zo kunt u uw boodschappen efficiënter organiseren.
    • Natuurlijk betekent het hebben van routinematige maaltijden niet dat je elke week dezelfde maaltijd hebt! De ene maandag een BLT, de maandag daarop een clubsandwich en de maandag erop tosti.
  3. 3
    Kook groenten die binnenkort verlopen zijn in een stoofpot in plaats van ze weg te gooien. Als je merkt dat je een groot aantal groenten in je groentelade hebt en denkt dat je ze niet allemaal zult gebruiken voordat ze bederven, probeer dan een grote soep te maken. Snijd wortelen, selderij, broccoli, pompoen en wat je nog meer bij de hand hebt, en gooi de groenten en wat bouillon een paar uur in een slowcooker. Of, als je in je koelkast kijkt en veel meer voedsel vindt dan je in een paar dagen kunt gebruiken, maak dan een soep of roerbak, iets dat kan worden ingevroren en zoveel mogelijk groenten zal verbruiken.
    • Je kunt groenteresten ook in de vriezer bewaren in een zakje met het label "gemengde groenten" voor toekomstig gebruik.
  4. 4
    Kook maaltijden vanaf het begin om geld te besparen. Thuis je eigen maaltijden bereiden met ingrediënten die je uit de supermarkt hebt gekocht, is goedkoper dan uit eten gaan. Als je bijvoorbeeld graag koekjes of muffinseet, probeer ze dan te bakken en in te vriezen. Je kunt ook dingen koken waarvoor je meer zou betalen in een supermarkt of restaurant, zoals salades, pizza, pasta of sandwiches. Door thuis te koken, kunt u ook goedkope, gezonde maaltijden maken waar u en uw gezin dol op zijn.
    • Als je niet veel ervaring hebt met het maken van je eigen eten, ga dan naar de bibliotheek en leen kookboeken en tijdschriften met eenvoudige recepten. Met pasta, rijst of bonen maak je gemakkelijk een lekker gerecht.
    • Als u echt probeert uw budget te vergroten, kunt u zelfs de restjes van gisteren in de maaltijd van vandaag verwerken en een nieuw gerecht maken. Als je bijvoorbeeld gisteravond hotdogs hebt gehad, snijd dan het overgebleven vlees in stukken en serveer het in macaroni en kaas.
Thuis goedkopere maaltijden bereiden met goedkope ingrediënten
U kunt afgeprijsde artikelen kopen in de supermarkt, thuis goedkopere maaltijden bereiden met goedkope ingrediënten en lokale artikelen kopen bij kleinere voedselverkopers.

Tips

  • Het is gemakkelijk om een groot deel van je voedselbudget op te blazen tijdens een avondje uit in een leuk restaurant. Vermijd dit! Beperk jezelf tot slechts 2 of 3 nachten per maand en ga naar meer betaalbare restaurants die je budget niet belasten.
  • Als u echt serieus bent over coupons, kunt u lid worden van een organisatie voor het inwisselen van coupons die u aanmoedigt om mensen in uw geografische gebied te ontmoeten en coupons met hen te ruilen. Wissel coupons in voor artikelen die u niet nodig heeft voor kortingsbonnen voor reclamekortingen op artikelen die u vaak gebruikt.
  • Als u extra wilt besparen met coupons, stemt u coupons af met reeds bestaande winkelkortingen. Stel dat een winkel 15% korting biedt op rosbief en dat u een coupon hebt voor 10% korting op hetzelfde product. Zolang de winkel de coupon neemt, bespaart u 25%!
  • Probeer indien mogelijk geen kinderen mee te nemen tijdens het winkelen. In veel gevallen maakt het meenemen van kinderen het moeilijker om binnen een budget te blijven, omdat kinderen de neiging hebben om veel junkfood of snoep te vragen dat niet op het boodschappenlijstje staat.
  • Als je merkt dat producten snel bederven in je groentelade, investeer dan in een groentezak of containers die de producten langer vers houden. Ze worden verkocht in de meeste supermarkten en helpen de levensduur van uw groenten te verlengen.
  • Probeer uw eigen groenten en fruit te verbouwen als u wilt besparen op de hoeveelheid geld die u aan producten uitgeeft. Pak een paar pakjes zaden van een plaatselijke plantenkwekerij en plant ze in voedselrijke, goed doorlatende grond.
  • Als uw plaatselijke supermarkt niet veel afgeprijsde artikelen op voorraad heeft, kijk dan bij supermarkten met grote kortingen. Dit soort winkels kopen overtollige voorraden en testmarktartikelen van fabrikanten. Wees flexibel, want ze bieden een wisselende voorraad en artikelen wisselen dagelijks.

Comments (1)

  • juliet99
    Ik ben dol op groot inkopen en besparen!
Juridische disclaimer De inhoud van dit artikel is voor uw algemene informatie en is niet bedoeld als vervanging voor professioneel recht of financieel advies. Het is ook niet bedoeld om door gebruikers op te vertrouwen bij het nemen van investeringsbeslissingen.
Deze site gebruikt cookies om het verkeer te analyseren en om advertenties te personaliseren. Als u ermee doorgaat deze site te gebruiken, stemt u in met het gebruik van cookies. Ga voor meer informatie naar ons privacybeleid.
FacebookTwitterInstagramPinterestLinkedInGoogle+YoutubeRedditDribbbleBehanceGithubCodePenWhatsappEmail