Hoe een nieuwe bedrijfsnaam op de weg testen?

Voordat u uw bedrijfsnaam kunt testen
Voordat u uw bedrijfsnaam kunt testen, moet u een aantal namen bedenken om uit te testen.

Een bedrijf een naam geven is een van de leukste aspecten van het starten van een nieuwe onderneming. De naam die u kiest, kan echter ook belangrijke gevolgen hebben voor de toekomst van uw bedrijf. Hoewel een goede naam uw bedrijf meer kans van slagen kan geven, kan een verwarrende of onaantrekkelijke naam de kans op mislukking vergroten. Een test van de reacties van mensen op de naam of namen die u overweegt, is een wijs idee van elke nieuwe bedrijfseigenaar. Nadat u een aantal potentiële namen voor uw bedrijf heeft gecreëerd, is het een goed idee om een enquête voor een testrit te schrijven. Gebruik het vervolgens om de gedachten van mensen over de naam of namen die u overweegt te verzamelen en zorgvuldig te analyseren.

Deel 1 van 3: een naam kiezen

  1. 1
    Brainstorm over enkele namen. Voordat u uw bedrijfsnaam kunt testen, moet u een aantal namen bedenken om uit te testen. Begin met een brainstormsessie (of "namestorming"), bedenk zoveel mogelijk namen die goed zijn voor uw bedrijf en schrijf ze op.
    • Als je moeite hebt met het bedenken van namen, kun je inspiratie opdoen in het woordenboek en/of de thesaurus.
    • Het is ook een goed idee om vrienden of familie erbij te betrekken en hen te vragen namen voor te stellen waarvan zij denken dat ze aantrekkelijk zijn voor het soort bedrijf dat u van plan bent te openen.
    • In deze eerste creatieve fase moet je je vrij voelen om maar liefst 100 potentiële namen te bedenken. Maak je op dit moment niet al te veel zorgen over of de namen goed zijn of niet, laat je creatieve sappen gewoon stromen.
  2. 2
    Beperk de lijst. Als je eenmaal een goede lijst met namen hebt en er geen meer kunt bedenken, is je volgende stap om de lijst te verkleinen tot een veel kleinere reeks van de beste namen. U wilt zich beperken tot ongeveer vijf. Hier zijn enkele criteria die u kunt gebruiken om de lijst te verfijnen:
    • Vermijd namen die moeilijk uit te spreken zijn.
    • Vermijd namen die te veel lijken op die van concurrenten.
    • Elimineer namen die niet duidelijk maken wat het bedrijf doet.
    • Bedenk hoe de naam er online en in logo-vorm uit zal zien.
    • Elimineer namen waarvoor u geen overeenkomende domeinnaam kunt kopen.
    • Kies een naam die niet gemakkelijk kan worden omgezet in iets gênants of het mikpunt van een grap. Stel je voor hoe een kind zou kunnen proberen je bedrijfsnaam te bespotten en iets te kiezen dat je niet blootstelt aan al te veel spot. Als je bijvoorbeeld Patty heet en je overweegt een winkel te openen die kleding in grote maten verkoopt, zou je het waarschijnlijk niet 'Patty's kleding met een grotere maat' willen noemen, omdat mensen grappen kunnen maken over 'dikke kleding met een grotere maat'. "
  3. 3
    Voer een handelsmerkonderzoek uit. Als je je lijst eenmaal hebt verkleind, is je volgende stap het doen van een zoekopdracht om te bepalen welke, als een van de namen nog niet door andere mensen is gedeponeerd. Elke naam die al een handelsmerk is, moet van uw lijst worden verwijderd.
    • De Amerikaanse overheid heeft een online zoekfunctie voor handelsmerken die u kunt gebruiken om naar andere bedrijven te zoeken met dezelfde (of zeer vergelijkbare) namen als de uwe.
Nadat u een aantal potentiële namen voor uw bedrijf heeft gecreëerd
Nadat u een aantal potentiële namen voor uw bedrijf heeft gecreëerd, is het een goed idee om een enquête voor een testrit te schrijven.

Deel 2 van 3: ontwerpen van een testonderzoek op de weg

  1. 1
    Denk aan een geheimhoudingsverklaring. Als u eenmaal een of enkele namen heeft gekozen, is uw volgende stap het ontwerpen van een enquête (ook wel een "instrument" genoemd) om de mening van mensen over uw naam te onderzoeken. U wilt echter niet dat degenen die deelnemen aan de enquête uw ideeën met anderen delen, dus u kunt een vertrouwelijkheidsovereenkomst opnemen.
    • Een vertrouwelijkheidsovereenkomst is een juridisch document dat iedereen die tekent verbiedt om een onderwerp of informatie te bespreken.
    • Voorbeelden van vertrouwelijkheidsovereenkomsten (ook wel "geheimhoudingsovereenkomsten" genoemd) zijn online te vinden, of u kunt een advocaat raadplegen om een overeenkomst op maat te laten opstellen.
  2. 2
    Beoordeel of de naam duidelijk is. Uw instrument moet enkele vragen bevatten om te bepalen of de naam duidelijk maakt wat het bedrijf doet.
    • U kunt bijvoorbeeld vragen: "Stel u voor dat u iets hoort over een bedrijf dat VideoPros heet. Wat zou dat bedrijf doen?"
    • Of je zou kunnen zeggen: "We overwegen een nieuw videoproductiebedrijf te openen met de naam VideoPros. Als je deze naam hoort, denk je dan dat je zou raden dat het bedrijf dat doet? Waarom wel of niet?"
  3. 3
    Onderzoek of de naam (of namen) aantrekkelijk zijn. Een succesvolle bedrijfsnaam is een naam die klanten leuk vinden. Zorg ervoor dat uw naam aantrekkelijk klinkt voor mensen.
    • Een manier om dit te doen, is door een lijst met verschillende namen te geven en mensen die aan de enquête deelnemen te vragen ze in volgorde van volgorde te zetten of ze allemaal te beoordelen op een schaal van één tot vijf.
    • Een andere benadering zou zijn om mensen die aan de enquête deelnemen te vragen of ze de naam of namen die u overweegt wel of niet leuk vinden, en leg uit waarom.
  4. 4
    Bepaal of de naam memorabel is. Een goede bedrijfsnaam is er een die mensen gemakkelijk kunnen onthouden. Zorg ervoor dat u enkele vragen opneemt over de vraag of uw bedrijfsnaam gemakkelijk kan worden teruggeroepen.
    • Je kunt mensen vragen hoe gedenkwaardig ze denken dat elke naam die je overweegt is, met behulp van een schaal van één tot en met vijf.
    • Een andere benadering is om mensen een lijst met namen te geven op één pagina van de enquête, met zowel de namen die u overweegt als de namen die u hebt afgewezen. Vraag ze vervolgens op de tweede pagina om alle namen op te schrijven die ze zich kunnen herinneren zonder terug te kijken op de eerste pagina. Hopelijk is je favoriete naam er een die mensen onthouden.
  5. 5
    Overweeg andere vragen die u wilt stellen. Er zijn veel andere vragen die u kunt stellen, zoals of de naam die u hebt gekozen hen doet denken aan andere bedrijven, waar de naam hen aan doet denken als ze hem voor het eerst horen, enzovoort.
    • Stel alle vragen waarvan je denkt dat ze nuttig kunnen zijn, maar stel ze niet te veel! Als enquêtes te lang worden, maken mensen ze vaak niet af. Veel mensen zullen een enquête die langer dan drie minuten duurt, niet invullen.
  6. 6
    Bied ruimte voor mensen om aanvullende gedachten te uiten. Laat aan het eind wat open ruimte waar mensen die aan de enquête deelnemen hun gedachten in hun eigen woorden kunnen uiten.
    • U kunt dit wijd open laten door simpelweg te vragen: "Heeft u nog andere opmerkingen die u wilt delen?" Of je kunt iets specifieker zijn en iets zeggen als: "Heb je ideeën voor namen voor een bedrijf als dit dat je wilt delen?"
Is een wijs idee van elke nieuwe bedrijfseigenaar
Een test van de reacties van mensen op de naam of namen die u overweegt, is een wijs idee van elke nieuwe bedrijfseigenaar.

Deel 3 van 3: verzamel uw gegevens

  1. 1
    Vraag vrienden of familie om uw enquête in te vullen. Vervolgens moet u mensen vinden die u feedback willen geven over de naam of namen die u overweegt. Een geweldige plek om te beginnen is met je vrienden of familie.
    • U kunt vrienden en familie vragen om uw enquête in te vullen, maar u kunt ook gewoon informele gesprekken met hen voeren waarin u dezelfde vragen stelt.
  2. 2
    Vraag potentiële klanten om uw enquête in te vullen. Mensen die potentiële klanten kunnen zijn, moeten ook in uw enquête worden opgenomen. Ga naar waar je doelgroep is en vraag mensen om deel te nemen. Deze benadering wordt soms een 'onderscheppingsonderzoek' genoemd.
    • Als u bijvoorbeeld een bedrijf start dat hondenvoer van hoge kwaliteit produceert, kunt u uw plaatselijke dierenwinkel vragen of u buiten mag staan en mensen vraagt om uw enquête in te vullen.
  3. 3
    Zet de enquête online. Als u een groter aantal reacties wilt verzamelen, kunt u uw enquête online zetten. Er zijn een aantal websites die gratis of tegen een kleine vergoeding enquêtes hosten, die uitstekende keuzes zijn voor marktonderzoek als dit.
    • SurveyMonkey, Ask Your Target Market (AYTM), Google Surveys en Qualtrics zijn allemaal goede opties.
    • Voor een grotere respons kunt u ook een extern bedrijf inhuren om uw enquête voor u te beheren. Dit kost natuurlijk meer, maar je kunt erop rekenen dat je veel meer reacties krijgt. Zorg ervoor dat u hun onderzoeksmethodologieën en vertrouwelijkheidsbeleid bekijkt bij het selecteren van een bedrijf. Sommige van deze bedrijven helpen u ook bij het ontwerpen van uw enquête en het analyseren van uw gegevens.
  4. 4
    Analyseer uw resultaten. Besteed wat tijd aan het doornemen van uw enquêtes, het analyseren van de resultaten en het trekken van conclusies over wat mensen in het algemeen dachten. Bijvoorbeeld:
    • Lijken de meeste mensen uw voorgestelde naam (namen) wel of niet leuk te vinden? Waarom?
    • Kunnen ze de naam of namen onthouden die je het leukst vindt?
    • Was het voor hen duidelijk welke diensten het bedrijf zou aanbieden?
    • Waren er interessante opmerkingen of suggesties waar u rekening mee moet houden?
  5. 5
    Gebruik de feedback om zo nodig opnieuw te beginnen. Denk na over de opmerkingen en beslis of de naam of namen die u overweegt voor u zullen werken, of dat u terug moet naar de tekentafel.
    • Blijf niet bij een slechte naam alleen omdat je al tijd en energie hebt geïnvesteerd in het testen ervan. Als klanten het niet leuk vinden of niet begrijpen, zal dit uw bedrijf schaden.
Hier zijn enkele criteria die u kunt gebruiken om de lijst te verkleinen
Hier zijn enkele criteria die u kunt gebruiken om de lijst te verkleinen: Verwijder namen die niet duidelijk maken wat het bedrijf doet.

Waarschuwingen

  • Vernoem uw bedrijf niet naar geringschattende of niet-vleiende kenmerken. Hoewel het misschien grappig lijkt tijdens het naamgevingsproces en je vrienden misschien bij je kopen voor de grap, zullen klanten worden afgeschrikt door namen die niet in overeenstemming zijn met goede smaak. Noem uw bedrijf bijvoorbeeld geen "vuilnisbak" of " reservewielkleding ".
  • Laat je niet verleiden om de naam van iemand anders te gebruiken. Misschien zou je willen dat hun supersterkwaliteit afstraalt op je goederen en diensten, maar je kunt uiteindelijk worden aangeklaagd en je klanten misleiden, waardoor iedereen ongelukkig wordt.
Juridische disclaimer De inhoud van dit artikel is voor uw algemene informatie en is niet bedoeld als vervanging voor professioneel recht of financieel advies. Het is ook niet bedoeld om door gebruikers op te vertrouwen bij het nemen van investeringsbeslissingen.
Deze site gebruikt cookies om het verkeer te analyseren en om advertenties te personaliseren. Als u ermee doorgaat deze site te gebruiken, stemt u in met het gebruik van cookies. Ga voor meer informatie naar ons privacybeleid.
FacebookTwitterInstagramPinterestLinkedInGoogle+YoutubeRedditDribbbleBehanceGithubCodePenWhatsappEmail